141110 Norra Promenaden

På dagens lunchmatsedel hos norra promenaden läser jag lammrostbiff med potatis/rotfruktsgratäng, sky och picklad rödlök. Detta var vad min mage fick idag.
Återigen en mycket, mycket god lunch.

Idag är det Mårtensafton men redan i lördags så mumsade jag i mig både svartsoppa, gås och äpple.

På en klassisk gåsamiddag serveras svartsoppa som förrätt, därefter gåsen, och till sist skånsk äppelkaka som efterrätt.
Denna meny skapades av krögaren på Piperska muren i Stockholm under 1850-talet. Kombinationen blev populär och övriga krögare var inte sena med att ta efter.

Innan den klassiska mårtensmenyn kom till Skåne åt man lutfisk till förrätt följt av själva gåsen och avslutningsvis risgrynsgröt till efterrätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0