130808 Stig In

Första dagen med "riktigt" regn på mitt sommarlov och dessutom åska. Också första dagen med "riktigt" kontorsjobb och lite jobbsnack i telefonen. Kändes lite konstigt efter sju veckors tystnad men efter tio minuter i kontorsstolen så var man tillbaka i spåret igen.
Dagens lunchbesök hos Stig-In gjorde sitt till att få känslan av en vanlig jobbardag. Full aktivitet i restaurangen, turister som åt mat och drack öl och så kom jag (folket) och beställde en dagens. Idag var det oxfilé som serverades och till den var det potatis och en mycket god bearnaisesås.
Nu är det ju så att egentligen börjar jag inte jobba förrän på måndag så jag skjuter faktiskt in stolen under skrivbordet igen och tills vi hörs nästa gång så får ni här lite information om "Bean"

Bearnaisesåsen är uppkallad efter det sydfranska området Salies-de-Béarn. Såsen består av skirat smör, äggulor, schalottenlök, körvel, dragon och vinäger. Tillreds genom att äggulor och smör vispas ned i varm (ljummen) och kryddad vinäger. Bearnaisesås är ibland lite knepig att få till, den kan lätt skära sig och hur räddar man då en skuren bearnaisesås ?
Jo, du börjar med att droppa ett par droppar ljummet vatten i den skurna såsen och rör om. Är den fortfarande skuren ? Vispa då upp en ny äggula tillsammans med lite vatten i en ny bunke. Droppa den skurna såsen i den nya bunken och vispa hela tiden, och vips eller visp så har du räddat din bea.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0