130806 Norra Promenaden

Åter en sommarlovslunch, idag tillsammans med min sambo som INTE gillar panerad mat. Beställde kottlett och den VAR panerad. Aj aj aj men som man säger, det var bara att bita ihop och skrapa kottletten ren från ströbröd så gick den att äta. För min del så äter jag gärna panerat och denna kottlett var enligt min smak mycket bra.

Liten skola om hur man panerar:

Enkelpanering: Enkelpanering gör man för att skydda ömtåligt kött som kalv och mager fisk mot brännskador och uttorkning. Det man skall panera vänds i vetemjöl och överflödigt mjöl skakas av, läggs därefter direkt i stekpanna eller frityrolja.

Äggpanering: Äggpanering ger ett extra skyddande hölje. Ägg rörs ut med vatten eller mjölk. Det som skall paneras vänds i vetemjöl, därefter i äggvispet och sedan direkt i stekpanna.

Dubbelpanering: Ger en fin knaprig och god yta åt maträtten. Det som skall paneras vänds i vetemjöl, därefter i utrörd äggmassa och slutligen i ströbröd (alteternativt i finrivet vitt bröd eller riven ost, finhackad mandel eller nötter, kokos e.d.). Paneringen skall vara fast, platta till den lätt,  låt vila en stund (10-15 minuter) innan tillagning för att paneringen skall fästa ordentligt. Ägg fungerar som bindemedel och bör torka in något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0