141015 Norra Promenaden

Idag serverades det skånsk kalops hos Norra promenaden och då undrar jag, vad är en skånsk kalops?

Såsom jag fått lära mig så skall en skånsk kalops serveras med morötter.
Har frågat och googlat men ändå inte fått något riktigt entydigt svar på vad som utmärker och kännetecknar en skånsk kalops, förutom att det är ett långkok på nötkött med de speciella kryddorna lagerblad och kryddpeppar.

Den skånska kalopsen skall ha lite mer kryddning, vara lite mörkare, mustigare och mer ”påkostad” än andra.

På min kalopstallrik fanns det idag inte en enda morot, så antingen fick jag en klassisk svensk kalops eller så fanns morötterna i såsen/skyn, eller så finns alla mina morötter kvar i köket och som ett sista alternativ så kanske det är felskrivet i menyn?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0