140506 Bryggeriet

På matsedeln stod det att Bryggeriet hade Sremska med ljummen potatissallad och grov senap. Tyckte det lät spännande så jag styrde mina steg mot en lunch utan vetskap om vad som skulle hamna på tallriken.
När jag öppnade ytterdörren in till Bryggeriet så var det en annorlunda doft som slog mot mig men ändå lite bekant.
Min första tanke var, är det doften av Sremska ?

Ju längre in i lokalen jag kom så stegrades också doften och väl inne i lokalen så fick jag svaret, det var bryggmästaren som höll på med sin öltillverkning och det som luktade var vörtkokningen (tror det heter så) i de stora vörtpannorna av koppar.

Det blev en annorlunda lunch med bryggmästaren som med jämna mellanrum öppnade inspektionsluckan för att inspektera och fylla på med diverse godsaker och i samband med detta så letade det sig ut lite varma vört/jästångor i lokalen.
Det är så det går till på ett bryggeri såklart. Och har man då serveringen där så får man faktiskt stå ut med att sitta och äta mitt i produktionen.

Tillbaka till mitt huvudämne och min lunch som idag blev Sremska, det är alltså en korv som har sitt ursprung från den serbiska provinsen Srem.
Det var starka smaker i korven som passade mina smaklökar och till detta drack jag vatten årgång 2014.
Nu hoppas jag också att årgång 2014 blir ett bra färskölsår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0