140206 Nini

Fue la carne mechada para almorzar hoy. Mina Spansktalande vänner får väl rätta mig om det är fel i den Spanska versionen av Ystadbloggen ;-)
På Svenska så betyder det att det blev pulled pork till lunch idag. Soppan till förrätt som var utlovad i annonsen var tyvärr slut när jag strax efter 13.00 gjorde entré. Tror inte att det gjorde så mycket för jag blev istället serverad en mycket mustig, krämig grönsakssoppa. Huvudrätten Pulled pork var helt ok, men mina smaklökar hade förväntat sig mycket mer smaksensationer, kunde varit "lite" mer kryddat.

Idag talar man om de fem grundsmakerna sött, salt, surt, beskt och umami. Smakupplevelser kommer inte bara från smaklökarna utan påverkas också bland annat av lukten. När man tuggar sönder maten frigörs dofter som når näsan och luktsinnet. Vackert upplagd mat smakar som regel bättre, och den sinnesstämning man är i när man äter spelar också in för smakupplevelsen. Min sinnesstämning idag var på topp så det är inget man kan skylla på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0