131108 Stig In

Fredag igen och idag har jag ätit Stig In´s fläskfile med klyftpotatis och brun sås, eller det kanske heter brunsås, vem vet ? Det smakade i alla fall bra och jag slipper svälta även denna eftermiddag.

Hade fönsterbord idag och kunde därför studera en pappa med ett litet barn (uppskattningsvis 1,5 år) som sprang omkring på gång/cykelgatan utanför fönstret. Förstod efter en liten stund att pappan var upptagen i ett väldigt "viktigt" telefonsamtal och hans fokus var mer på luren i örat än att ta hand om sitt barn.

Med anledning av att man idag debatterar både hur barnen mår i samhället och användandet av mobiltelefonen så kan jag inte låta bli att skriva ner mina tankar.

Jag hann äta min lunch och dricka en halv kopp kaffe innan pappan avslutade sitt "viktiga" telefonsamtal. Det pågick i cirka 20 minuter och under tiden hade barnet hunnit med att småkrocka både cyklister, hundar och diverse promenerande människor, utan någon större reaktion från pappan. Jo lite papparoll fanns det, han höjde blicken då och då för att upptäckta att barnet sprungit på någon och då log han och nickade lite förlåtande men fortfarande med luren i örat.

Barnet sprang fram till pappan ett antal gånger och försökte få kontakt genom att dra i hans byxor men då skakade/sparkade han lite irriterat så att barnet tappade greppet, fortfarande med luren i örat. Barnet tog då en ny liten runda för att några minuter senare återkomma till byxbenet som inte ville svara.
Måste ha varit ett "mycket" viktigt samtal.

Frågan är om föräldrar idag är mer uppkopplade än urkopplade ?
Jag tycker att de borde vara mer inkopplade.
Kanske dags att införa lämplighetsintyg och körkort för föräldrar ?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0