130521 Saltsjöbaden Vitas

En dryg månad sedan jag besökte Restaurang Vitas och vad serverades idag då ? Jo, fisk (Sej) och den serverades med små potatisar, kapris och rödbeta + en sallad. Vad åt jag sist jag var här, Jo, fisk (Sej) med små potatisar, kapris och rödbeta + en sallad, alltså en exakt repris. Men jag skall inte klaga, det var mycket gott även denna gång.
Idag var det många gäster och 90% var av det kvinnliga könet, de var på SPA och det stora samtalsämnet var vad ordet SPA egentligen betyder. En livlig diskussion utbröt och det var påståenden som "spara sig" och "spatsera" till att det var några som trodde det var ett hälsosamt ord på latin eller grekiska.
En av deltagarna utbröt helt plötsligt att vi låter som en hel hönsgård varpå de dämpade sig i några sekunder men snabbt kom de åter in i kackeltonen igen.
Jag funderade ett tag på om jag skulle föreslå dem att googla ordet men då hade jag kanske förstört denna del av SPA-upplevelsen.
Efter trettio minuter bredvid hönsgården så åkte jag hem, googlade ordet SPA och fick fram att det kommer från den Belgiska orten Spa som var en av de första välkända kurorterna. Det påstås dock felaktigt att ordet Spa är en förkortning av det latinska uttrycket "Salus Per Aquam" som betyder ungefär "hälsa genom vatten" men detta är en efterkonstruktion.
Undrar vad de har för diskussionsämne i eftermiddag och kväll, kanske vad ordet hönsgård egentligen betyder ?
Jag vet, jag har redan googlat detta, en hönsgård är en inhägnad där höns kan vistas utomhus. Ofta byggs denna inhägnad med nät. In och utpassage för människor sker genom särskild dörr, ofta med ett lås eller dylikt. Hönsgården anläggs ofta intill ett hönshus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0