131001 Store Thor

Det är drygt 3 månader sedan jag satt i den här gamla källaren, allt är sig likt hos Store Thor. Fortfarande plastglas som jag förstås tycker är "lite" B men ett hyggligt salladsbord och en mysig gammal källarmiljö är det i alla fall.
Idag åt jag kyckling med potatismos, sås, gelé och gurka, en lite annorlunda kombination som smakade, men inte mer. Måltiden avslutades med en god kopp kaffe och en liten chokladboll.

Bredvid mig idag satt det några gäster som resonerade om vad månaden Oktober heter på olika språk + deras syn på vem som är gud här på jorden. Skall inte utveckla detta mer utan noterar bara att vi har olika syn på det där med gudar och hur många kalendermånader det är på ett år. Här i Ystad är det i alla fall månad nummer tio som är oktober, har sitt namn av det latinska ordet "octo" som betyder åtta eftersom denna månad var den åttonde i det gamla Romerska året.
På muslimska heter oktober Shawwal, Hinduistiska oktober heter Pausha och på Persiska heter månaden oktober Dey.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0