131218 Store Thor

Då var det äggakagedags hos Store Thor igen och idag med bordsgrannar som snackade om hur de trodde det kommer att bli när de blir "gamla".
Dessa fyra välartade män var uppskattningsvis i en ålder av 35 år. Vad som gjorde att mina öron växte var när diskussionen tog fart och jag förstod att det handlade om hur de trodde att deras liv kommer att vara om 25 år.
Hade de frågat mig så hade jag kunnat berätta, men nu var det ju så att jag var väldigt nyfiken på vad de hade för tankar inför sin stundande ålderdom.

Yngling nummer ett hade helt klart för sig att om han slutar med socker och andra onyttigheter så skall han med all säkerhet nå den åldern, alltså 60 år

Yngling nummer två kunde inte alls tänka sig att sluta upp med att äta och dricka gott, för som han sa, tänk att sitta där på ålderns höst och tänka tillbaka på vad jag INTE fick göra.

Yngling nummer tre skulle minsann leva loppan medans tid fanns, han kände så många av sin pappas vänner som hade fått både cancer och andra sjukdomar och hade inte hunnit med att göra något skoj här i livet.

Yngling nummer fyra sa inte så mycket utan satt mest och åt, lyssnade lite förstrött, tittade upp då och då och nickade instämmande med föregående talare. Men tillslut så begärde han ordet och sa att han skulle nog leva som vanligt, försöka hitta ett jobb och ta en pilsner då och då.

Min tanke i detta sammanhang blev, vad gör jag själv om 25 år ?
Då är jag 85 år, har ätit ytterligare cirka 3.000 luncher på olika restauranger runt om i världen, min mor skall fylla 120 år och jag funderar troligtvis inte på hur mitt liv kommer att vara år 2063. Men man vet aldrig, jag har en gång sagt att jag skall försöka bli 150 år "gammal"
Den som överlever får se.

Bromsa åldrandeprocessen ( Tom Kirkwood )

Färre kalorier per dag. Sedan 1930-talet finns undersökningar som visar att ett lägre kaloriintag per dag, vilket också innebär ett lägre intag av skadliga ämnen, ökar livslängden. På den japanska ön Okinawa, där kaloriintaget är 20 procent lägre än i övriga Japan, finns högsta antalet 100-åringar i världen. Men en reducering av kalorier, till exempel med en tredjedel av den normala mängden, får inte innebära uteslutandet av livsviktiga födoämnen och inte praktiseras före vuxen ålder.

Ät långsamt, kroppen skall hinna med att signalera till aptitcentra i hjärnan att vi ätit nog.

Ät hälsosamt. Mycket frukt, grönsaker, fisk, sojaprodukter och kanske lite rödvin. Undvik fett och socker. Unna dig en ”ohälsosam” dag då och då med stekta ägg och skinka till frukost, pannkakor och sirap, kakor och gräddtårta.

Sport och rörelse. Om du inte utövar någon sport – gå, gå, gå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0