131213 Saltsjöbad Vitas

Sist jag besökte Vitas var den 20/11 och då lovade jag mig själv att vid nästa besök hos dem så skall jag INTE sitta nära "genomfartsleden" och jag höll mitt ord.
Idag hade de bräserad lammlägg med bönor och gremolata, går bara inte att låta bli den bilturen ut till dem när man läst deras meny.
Fanns inget hos Ystads övriga lunchrestauranger som kunde erbjuda något bättre än detta idag.
Synd att jag inte tog ett foto på denna perfekta lunch. Ni får hålla till godo med nedanstående bild och för er som inte vet vad ett lammlägg är för något så lägger jag till lite extra information:
Lammlägg är lammets nedre bendel. Med lägg avses i allmänhet framläggen. Framläggen säljs ofta tillsammans med bogen. Bakläggen brukar utgöra del av steken. Lammlägg säljs färsk eller rimmad (saltad). En stek som saltats, torkats och rökts benämns fårfiol.

I Frankrike brukar framdelsläggen vara en del av bogen som benäms gigot ("ben"). Själva benet benämns jarret de devant ("framdelsutbuktningen").

Framläggen kan styckas kort eller lång (bild ovan = lång). I det senare fallet har en bit av bogen tagits med för att få ett lagom portionsstycke.

Lammlägg är förhållandevis magert kött, cirka 4% fett (bog 17%). Styckas den som "lång" ökar fettmängden till cirka 7%. En del av fettet smälter ut vid tillagning. Köttet är smakrikt, fast men inte segt.
 



Kommentarer
Postat av: Bong

Hur var det nu? Bräsera med ett eller två "s"?

Svar: Ett s såklart, råkade nog hålla lite för länge på s-tangenten ;-)Tack för hjälpen, felet är nu åtgärdat.
Ha en bra lördagkväll.
TH

2014-01-25 @ 14:05:51
URL: http://isabella.naturligtvisabella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0